Flexibla Kurser

Läraren

bild på undervisning

Han är utbildad gymnasielärare med lärarlegitimation och behörighet för gymnasieskolan och kommunal vuxenskola i följande ämnen:

Läraren har erfarenhet av att använda Fronter och SchoolSoft om skolan erbjuder det, även Google Classroom. Annars erbjuds även externa animeringar och digitala övningar för att underlätta inlärningen. Se nedanstående exempel 1 och exempel 2. Hur läraren kan uppfattas i sin undervisning kan ses i nedanstående videoklipp.

Mer information om läraren som också designat denna webbplats finner du nedan.


Intresserad och vill bli kontaktad?   Namn:   Skola:   E-post:  

Tele nr: 

Meddelande & Önskemål:









Legitimation


Behörighet

Ansvarig lärare: Johan Lindutskriftsformat

bild på Johan

Johan Lind är född 1968 och uppväxt i södra Dalarna, men bor idag i Helsingborg.

Efter tekniskt gymnasium utbildade han sig till högskoleingenjör i kemi på dåvarande Högskolan i Växjö, där han tog examen 1991. Utbildningen kompletterades med ytterligare 30 hp (20p) miljöteknik.

Han flyttade sedan till Malmö för att läsa cellbiologi i Lund (Biologi A).

Därefter jobbade han 7 månader som laboratorieassistent i mikrobiell miljöbioteknik på Kemicentrum i Lund. Fortsatte sedan med studier i livsmedelskemi i Kalmar och erhöll 1996 en fil kand i tillämpad livsmedelskemi samt en magisterexamen i kemi.

Efter en kortare tids anställning på AnalyCen som kemist på vitaminavdelning, ombildade han sig till gymnasielärare i kemi och biologi vid Göteborgs Universitet.

Efter ett halvårs anställning som gymnasielärare i kemi A, kemi B, naturkunskap A och naturkunskap B, erbjöds han en provanställning som tekniker i neurobiologi på Sahlgrenska och institutionen för klinisk neurovetenskap. Hans primära uppgifter blev konfokal laser-skanningsmikroskopi och bildbehandling. Parallellt med sitt arbete erbjöds han komplettera sin utbildning med kurser i neurobiologi, molekylärbiologi, immunologi även neuropsykologi. Han blev involverad i flera forskningsprojekt och hans anställning varade i fem år.

Detta skapade också ett intresse för journalistik, fotografi och bildbehandling. Således läste han samtliga skrivkurser på Poppius journalistskola , liksom fristående kurser i journalistik på Karlstads universitet, tidningsdesign vid Mittuniversitetet och diverse distanskurser i bildbehandling, videoredigering och fotografi vid olika högskolor. Han försökte ett tag frilansa som journalist och publicerade några artiklar, men gav snabbt upp.

Istället återvända han till läraryrket och undervisade något år i kemi och naturkunskap på Tingsholmsgymnasiet i Ulricehamn. Han ville dock förbättra sin pedagogiska förmåga och insikt om elevernas förkunskaper, varför han sedan tog jobb som no-lärare på högstadiet. Först Fritslaskolan i Fritsla, sedan Åsaskolan i Åsa. Men detta var uppenbarligen inte hans grej och beslutade sig för att byta yrke ett tag.

Han åkte då till Dominikanska Republiken för att utbilda sig till dykinstruktör och jobbade några månader som dykinstruktör. Efter en period i USA återvända han till Sverige för att komplettera sitt C-kort med YKB och Adr dvs en lastbilschaufförutbildning. Han körde sedan lastbil åt Sita AB i Varberg, innan han återgick till läraryrket. Först som kemilärare på Realgymnasiet i Göteborg och senare som kemi- och naturkunskapslärare på Olympiaskolan i Helsingborg. Detta bidrog till att han flyttade till Helsingborg för att börja jobba som lärare på Impius gymnasium. Undervisade då i kemi, naturkunskap och webbutveckling, senare också i biologi och digitalt skapande. Anställningen varade i två år (2015-2017).

Tidigare under våren 2015 hade han utbildat sig till yogainstruktör i Indien på ett Sivananda ashram, med inriktning mot klassisk yoga. Det blev därför naturligt att tillbringa hösten och vintern 2017/2018 i Asien för ytterligare fördjupning inom olika yoga traditioner.

Utöver dessa yrken har han också jobbat som divemaster i Thailand hos ProDivers i Koh Samui, som badvärd i Halmstad och som cirkelledare i digital fotografi med systemkamera på ABF i Halmstad.

Skolverket har infört krav på lärarlegitimation och efter 1,5 års prövning erhölls legitimation och behörighet i 12 olika ämnen som framgår av listan ovan.

Den något annorlunda pedagogiken på ABF finner han mycket tilltalande och försöker därför nu erbjuda sina kunskaper till samtliga utbildningsinstanser. Det finns också ett stort intresse för distanskurser och användningen av digitala plattformar i undervisningen, samt konstruktion av egna webbplatser och diverse animeringar.